سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 30 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۴۳
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، بیست فروردین ماه امسال بود که  در خبری اعلام کردیم که نسخه اصلی فیلم برادران لیلا  و فایل اصلی فیلم جنگ جهانی سوم  به صورت گسترده در کانالهای تلگرامی منتشر  شده و گویا سازمان سینمایی در خواب زمستانی به سر می برد!

انتشار مشکوک، عجیب و سریالی فیلم های مهم سینمای ایران در کانالهای تلگرام | وقتی رئیس سازمان سینمایی خطر را بالاخره احساس می کند!

گفتیم و تذکر دادیم و امروز را می دیدیدم که اگر جلوی این حرکت به طور ضربتی گرفته نشود، این موضوع به سایر فیلم های مهم سرایت می کند و بلای جان تهیه کننده ، کارگردان ، سرمایه گذار و سینمادار می شود.

حالا در یک هفته اخیر شاهد یک اتفاق تلخ و باورنکردنی شدیم که نشان می دهد فرد یا افرادی به طور هدفمند با انتشار نسخه اصلی فیلم هایی که هنوز رنگ پرده را به خود ندیده اند در همان فضای تلگرامی،  قلب سینمای ایران را هدف قرار داده اند.

انتشار مشکوک، عجیب و سریالی فیلم های مهم سینمای ایران در کانالهای تلگرام | وقتی رئیس سازمان سینمایی خطر را بالاخره احساس می کند!

 وقتی فیلم « تفریق » شروع این قصه را رقم زد، مسئولان سینمایی آن را جدی نگرفتند و زمانیکه « بی رویا »  بعنوان یک فیلم اجتماعی سر از اکران تلگرامی درآورد ( آن هم با نسخه باکیفیت ) کمی لرزه به جان سینمای ایران افتاد و کار به جایی رسید که سعید سعدی بعنوان یکی از تهیه کنندگان « بی رویا » از مخاطبان خواست که نسخه قانونی فیلم را در پلتفرم های داخلی ببینند تا حقوق مادی و معنوی صاحبان این فیلم رعایت شود!

انتشار مشکوک، عجیب و سریالی فیلم های مهم سینمای ایران در کانالهای تلگرام | وقتی رئیس سازمان سینمایی خطر را بالاخره احساس می کند!

موضوعی که خود « سعدی » هم می داند درخواستش چیزی شبیه به یک شوخی است! 

 بی رویا در جشنواره فجر و جشنواره ونیز به نمایش درآمده و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فجر را برای طناز طباطبایی به همراه داشته است.

اما این پایان کار نبود و از شب گذشته سومین فیلم هم سر از اکران تلگرامی درآورد. « ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا » با بازی مهناز افشار،طنازطباطبایی، سحردولتشاهی،آیداماهیانی، مهران غفوریان، محمد کارت  و... بعنوان سومین فیلم قاچاق در کمتر از یک هفته به طور گسترده و با کیفیت بالا منتشر شد. 

این درحالی است که عبدالرضا کاهانی ، کارگردان این اثر پیشتر اعلام کرده بود که قصد انتشار فیلم توقیف شده اش را در اینترنت دارد اما نهایتا تصمیم خود را تغییر داد و به دلیل خواست تهیه کننده فیلم از این حرکت منصرف شد. 

انتشار مشکوک، عجیب و سریالی فیلم های مهم سینمای ایران در کانالهای تلگرام | وقتی رئیس سازمان سینمایی خطر را بالاخره احساس می کند!

به دنبال این اتفاق محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی که بنظر می رسد بالاخره خطر را احساس کرده است، برای بررسی فوری موضوع انتشار قاچاق فیلم به ستاد صیانت از آثار سینمایی دستور داد تا این موضوع از طریق قوه قضاییه و پلیس فتا پیگیری شود.

امروز اما جعفر انصاری فرد دبیر ستاد صیانت از آثار سینمایی به نوعی با تکذیب رد پای زیرمجموعه های سازمان سینمایی در انجام قاچاق فیلم های سریالی،اعلام کرد که این اتفاق یا از دفاتر فیلم ها آب میخورد یا جشنواره های خارجی!

او می گوید:  «با بررسی‌های مقدماتی صورت گرفته، مشخص شد که با توجه به رعایت دقیق مراقبت‌های حفاظتی از جمله استفاده از دی سی پی برای بازبینی فیلم‌ها، انتشار آثار خارج از سازمان‌های دولتی و احتمالا از دفاتر فیلم‌ها یا جشنواره‌های خارجی صورت گرفته است. به همین دلیل مراتب برای بررسی فنی به قوه قضائیه و پلیس فتای فراجا برای شناسایی منشاء نشر فیلم، منعکس شد.»

به گفته این مقام مسئول، با توجه به حاشیه‌های موجود درباره قاچاق فیلم‌ها، احتمال سازمان یافتگی انتشار غیرقانونی فیلم‌های مذکور وجود دارد به گونه‌ای که نسخه‌های منتشر شده ، دارای کیفیت اصلی و بدون تایتل و نشانه گذاری بازبینی هستند. همچنین شائبه‌هایی در مورد رعایت امانت داری و حفظ حقوق اثر توسط پخش‌کننده بین‌المللی فیلم‌ها نیز وجود دارد که امیدواریم در سیر تحقیقات فنی مراجع ذی‌صلاح ، موضوع کاملا مشخص شود.

باید دید سرانجام این تراژدی تلخ به کجا ختم می شود؛ آیا باید شاهد چهارمین قاچاق فیلم باشیم؟موضوعی که اگر جلویش گرفته نشود بدون شک باعث خواهد شد تا سرمایه گذاران قید سرمایه گذاری در سینما را بزنند و از طرفی سالن های سینما نیز با افت شدید مخاطب همین فیلم ها مواجه شوند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار